Mera från Mongoliet

Jag är ju bara FÖÖR slö när det gäller det här med bloggande!
Nu ska jag göra ett ryck igen, och lägga in lite fler bilder från den fantastiska 
Mongolietresan.
 
Vi lämnade Ulan Bator för färd söderut.
Idag skulle vi köra ca. 300 km. men det blev många fler!
 
 
 
Det finns många heliga stenar i detta land.
Munkarna bestämmer vilken plats som är helig och där bygger de en awa
(med reservation för stavningen).
Här offrar männen sprit och kvinnorna mjölk.
Man ska gå tre varv runt awa och be till högre makter.
Vi bad om en lycklig resa!
 
 
 
Oändliga vidder och djur överallt.
 
 
 
Och så ser man en gir mitt i ödemarken.
Så här bor det en familj som tagit sina djur på sommarbete.
 
 
Här gick både hästar och kossor. 
 
 
En herde vallar sina får.
 
 
Nu är vi i Middle Gobi province
 
 
Hästar på sommarbete
 
 
Och lilla söta kalven!
 
 
Jag tycker det är så fantastiskt, att djuren strövar helt fritt.
Inga tråkiga staket som begränsar rörelsefriheten.
Får liksom inte nog av detta!!
 
 
 
En Pippi Långstrump-häst!
 
 
 
Mysigt!
 
Här konstaterar vi att det inte kommer gå att fortsätta på den väg vi tagit.
Vi får vända om och det tar oss flera timmar extra körning denna första resedag i Gobiöknen.
 
 
 
 
 
 
Ser ju rätt häftigt ut -
en modern herde kör motorcykel!
 
 
Och så, mitt i ingenstans så fanns här en "restaurang"
Så himla lämpligt eftersom vi var väldigt hungriga!
 
 
 
Väldigt exklusivt! 
Säkert många stjärnor i guide michellin!!!
 
 
När man är riktigt hungrig har min inte så höga krav
 
 
 
Här är menyn!
Vad ska man välja tro?
 
 
Blev några nudlar med kött och grönsaker.
Smakade mycket bra!!
 
 
Vad är det Anders har på sin mobil tro?
Zaja och Zuuma verkar roade.
 
 
 
Kaffe på maten smakar gott!!
 Zumma fixar!
 
 
Efter maten tänkte jag och Åsa gå och klappa några hästar som stod ute på slätten.
Istället blev vi inbjudna till nomaderna i deras gir.
 
 
Det var ett riktigt äventyr.
Här bor de hela sommaren kanske 8-10 personer.
 
 
Nomaderna är ett mycket gästfritt folk, och de vill alltid bjuda 
på något när de får gäster,
I den bruna skinnsäcken till vänster i bild finns det hästmjölk som de 
låter droppa ner i grytan under.
Pinnen som sticker upp är skaftet på en slev, som mor i huset använde för att 
ösa upp mjölk i en mugg åt mig och ett glas åt Åsa.
Mjölken var full med bruna prickar som jag misstänker var bös från skinnsäcken.
Det var inte alls lockande att dricka.
Men vi kände oss tvugna att smaka. Och det var INTE gott!
Fermeterad hästmjölk smakar som mjölk med vinäger i.
 
 
Men vi var glada och de var glada !
 
 
 
Och lite blyga.
I skålen som tjejen i mitten håller finns det vodka.
Den blev vi också bjudna på. Och det kändes bra.
Så renar det i magen efter hästmjölken!
 
 
 
 
Efter lunchstoppet skulle vi köra till ett heligt vackert berg.
Ihk Khairkhan.
 
 
Ibland förstår man inte riktigt varför saker är som de är.
Men tydligen är det så att i Mongoliet är bergen heliga och vissa mer än andra.
Vackert landskap är det ju onekligen!
 
 
Och stenigt kan man ju säga.............
 
 
 
Nästa stopp gjorde vi vid ett berg som fungerade som gömställe för munkarna
när kommunisterna förstörde alla kloster under 30-talet.
 
 
Det var flera tusen munkar som tog sin tillflykt hit och här stannade de i många år.
 
 
 
De små pyramiderna som människor byggt av stenar är oxå något symboliskt.
 
 
 
Fint!
 
 
 
 
Resan gick vidare.
Helt ofattbart stod där en vägskylt mitt på slätten.
Vilket håll väljer vi tro?
 
 
 
Vi kan ju alltid fråga mannen på motorcykeln!
 
 
 
 
Utsikt genom framrutan.
Zaja läser på programmet.
 
 
 
 
Tack vare vårt lilla missöde tidigare på dagen,då vi fick vända eftersom det var för lerigt för att fortsätta,
Blev vi sena till vårt mål för dagen.
Vi fick istället stanna på en annan camp.
 
 
 
Och så här ser det ut inne i giren som är vårt övernattningställe.
Det var regnigt denna dagen, och för att behålla värmen i giren använder man kamelullsfiltar
mellan yttre och inre tältduken.
UGH; vilken stank det blir från blöt kamelull!!! 
 
 
Stolta vakthundar
 
 
En vacker renbåge
 
 
I väntan på att maten skulle bli klar, tog våra guider med oss till ett berg 
i närheten. Där fanns en källa med vatten som man skulle skölja ögonen med för 
att få bättre syn. De andra gjorde det, men jag hade mina kontaktlinser
på mig så jag avstod.
 
 
 
Åsa och Roland tvättar ögonen.
 
 
Och så fick vi vår efterlängtade middag!!
 
Det var andra dagen på vår resa. Snart kommer kort från nästa dag!
Ha det bra så länge!!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0