Semester i Mongoliet

Vår resa till nomadernas land blev ett minne för livet!
Så fantastiskt, så annorlunda.
Tillsammans med våra goda vänner Åsa och Roland, tog vi flyget
från Beijing till Ulan Bator, lördagen den 21 Juli.
Vi hade inga föreställningar om vad som väntade oss. 
Och med facit i hand så var nog det tur det.
Om någon hade försökt beskriva vad som väntade oss så tror jag inte att jag hade förstått.
Jag ska försöka återge med hjälp av alla bilder vi tog!
 
 
När vi landat på Mongolisk mark, blev vi hämtade av vår
guide, Zaja och chauffören, Soma.
Vi packade in oss i minivanen och tog sikte mot centrum av huvudstaden
Ulan Bator.
Men hoppsan, vad är nu det här?
En guppig smal väg leder in mot staden och utmed vägkanterna går kossorna i godan ro
och betar!
Lektion 1 i Mongolietkunskap; Detta är ett äkta nomadland
och djuren är en naturlig del av vardagen.
 
 
Usikt genom bilfönstret på vägen från flygplatsen
till staden.
 
 
Vi anländer till hotellet.
Här ser vi Zaja och Soma. Jag är på väg ur bilen.

 
 
Efter incheckning på hotellet begav vi oss till en utsiktsplats.
Zaisan memorial.
Ett minnesmonument, som har byggts på en kulle med utsikt över Ulan Bator,
för att hedra sovjetiska soldater som stupade i andra världskriget.
Det är en symbol för vänskapen mellan Ryssland och Mongoliet.
 
 
 
 
Här betraktar jag och Roland bilderna i monumentet.
 
 
Roland
 
 
Jag och Anders med staden i bakgrunden.
 
 
Ulan Bator!
Här bor ca. 1 miljon människor. Totalt 2.8 miljoner invånare i hela Mongoliet.
I ett land som är ca. fyra gånger så stort som Sverige!
 
 
Lite skillnad mot det som komma skall, kan man säga.
 
 
Nedanför kullen satt denna lilla birdie, och man fick betala några
tugrug för att få hålla den på armen och ta kort.
Den vägde ca. 7 kg. Tungt!
 
 
Anders tycker den är lätt!
 
 
Åsa är också stark!
 
 
Skarp blick!

 
SUKHBAATHAR SQUARE
 
 
Här sitter vi framför en av alla mongoliska hjältar.
Denne man, Damdin Sukhbaathar,
var med och ledde det mongoliska folkets revolution och
1921 förklarade han Mongoliet självständigt från Kina.
 
 
Fem hjältar;
Djingis, Anders, Carin, Åsa och Roland!
Utanför parlamentsbyggnaden på samma torg.
 
 
Sakhbaatar square ur en annan vinkel.
 
 
 
En huvudstad i världsklass!
 
 
Majestätiska kossor på sommarbete i Ulan Bator!!
 
 
 
 
På en restaurang fanns denna vackra utställning 
med gamla symaskiner.
Enda märket jag kände igen var Singer!
 
 
Fint!
 

 
 
Zaja, Roland, Anders och jag väntar på mat!
Alltid 3-rätters, både lunch och middag.
Det var definitivt ingen bantningskur vi åkte på!!
 
 
Middag första kvällen.
Roland och Soma låter sig väl smaka!
 
Nu var första dagen i Mongoliet gjord. 
Äventyret har börjat, imorgon bär det iväg söderut till Gobiöknen!

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0