En helg i Shanghai

Måndag 4 juli.
Idag är vi trötta och slitna efter en rolig, trevlig, regnig och försenad helg i Shanghai.
Vi tog nattåget i fredags kväll och det gick bra. Slafarna var hårda, kupén liten och vi delade den med två kineser. Anlände något senare än beräknat men vi kände oss utvilade!
Förmiddagen tillbringade vi på Nan Jing road och vi shoppade och prutade friskt. Därefter tog vi taxi till hotellet. Vi bodde på Quortyard Marriot hotell i Pudong på executitve floor 26 😀. Lyxigt!
På kvällen åkte vi till Former French concession -området och strosade på gatorna. Dock regnade det ganska mycket så vi halkade in på en fransk mysig restaurang där vi provade Raclette för första gången. Det var gott!

Sedan åkte vi tillbaka till Pudong och kollade in Financial district by night. Blött men fint ☔️

Oriental Pearl

På söndagen startade vi dagen med en lugn och god frukost. Sedan packade vi ihop oss och tog t-banan till Automobile city, där Nina och Leigang bor. Vi drack kaffe och fick akupunktur i deras fina lägenhet. Sedan tog vi en promenad i parken nära deras hus.

Anders, Leigang & Nina i parken

Vi åkte till Laowai lu (foreigners street) och åt middag på en tysk restaurang. Leigang körde sin fina Buick säkert genom storstadsdjungeln!

Fina vänner äter god mat 🍻🍽🇩🇪

Och någon gång strax efter detta ögonblick vänder den positiva trenden 😩
När vi kom till flygplatsen visade det sig att alla plan var inställda från Shanghai till Beijing. Tågen var redan fullbokade. Vi fick ta taxi till ett lågbudgethotell och tillbringa natten i ett väl inrökt rum med ännu hårdare sängar än tåget. Nu är klockan 11.00 på måndag morgon och vi väntar på att få stiga ombord på planet hem till Beijing. Anders har förlorat en arbetsdag, eller semesterdag, beroende på hur man ser det och kroppen värker av alla hårda nätter.